woensdag 9 april 2008

Club doet stadionvoorstel

26 februari wordt D-day voor de plannen van Club Brugge om aan de Oostkampse Baan in Loppem een nieuw stadion met bijbehorend winkelcentrum te bouwen. Op die dag moeten alle 47 Brugse raadsleden zich individueel uitspreken voor of tegen het stadionproject van Club.

Vijf dagen eerder, op donderdag 21 februari, zullen ook de gemeenteraden van Oostkamp en Zedelgem een standpunt innemen. De drie gemeenten doen dat op vraag van de Vlaamse regering. Die zal de beslissing van Brugge, Zedelgem en Oostkamp volgen.

Club Brugge eist alvast duidelijkheid tegen begin maart. ‘We willen nu dat de overheid kleur bekent’, zegt Club-voorzitter Michel D’Hooghe.

Club en projectontwikkelaar Uplace doen de gemeenten nu een ‘finaal voorstel’: het aantal kleine en middelgrote winkels in het shoppingcenter wordt verminderd van 42.000 tot 31.000 vierkante meter, om zo de concurrentie met de winkels in de binnenstad te beperken. Daarbij komt 10.000 vierkante meter voor grote ketens als Ikea, Decathlon of hypermarktketen Cora. Dat betekent dus dat het winkelcentrum zo’n tien procent in oppervlakte vermindert.

‘En wij hebben geen plan B meer’, zegt voorzitter D’Hooghe. ‘Het is dit of we stoppen ermee. Maar wie ons nu terugfluit, neemt een zware verantwoordelijkheid.’

De Brugse CD&V van burgemeester Moenaert is nog altijd tegen de plannen voor een stadion in Loppem. Zij vinden het beter om het Jan Breydelstadion uit te breiden, zoals ook de Vlaamse Bouwmeester voorstelde in een studie.

‘Maar daarvoor moet je 16.000 vierkante meter onteigeningen doen’, zegt D’Hooghe. ‘De bouwmeester zegt in zijn studie ook niets over de financiering. Er is geen geld voor dat project. Ze willen daar ook met shuttles werken om de supporters naar het stadion te brengen. Beseft iedereen wel welke miserie dat betekent?’

‘Ook voor onze kandidatuur voor het WK 2018 en de nieuwe UEFA-normen voor stadions die vanaf 2012 ingaan, is dit nodig’, vindt D’Hooghe. ‘We moeten op deze trein springen, anders ziet de toekomst van het Belgisch voetbal er nog somberder uit.’




Hoe zal de stemming op 26 februari verlopen, denken jullie? Komt het stadion er, of niet?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind dat het nieuwe stadion er wel moet komen, zo kan de club groeien tot een belangrijkere club. Ook kunnen er meer toeschouwers verwacht worden zodat europese wedstrijden geen probleem meer kunnen vormen.

Stephanie

Anoniem zei

Voetbal intereseert mij niet echt. Maar, als ik toch moet kiezen, dan mag het stadion er komen. Maar, mss is dit omdat ik er geen last van zal hebben, daar ik ver weg woon...

Melanie zei

Het stadion mag er voor mij ook welk komen! Het zou volgens mij alleen maar voordelen bieden. Er zouden ten eerste al meer toeschouwers binnen kunnen. Het winkelcentrum dat eronder zal komen lijkt mij ook een pluspunt. Als het hen eventueel zou lukken om ook de spoorlijn door te trekken, zou dit zeker ook meer toeschouwers trekken!

Groetjes Melanie

Ps: Mooie blog, tis een interessant onderwerp.

RoCzy zei

Ik vind het beetje overdreven dat Klup een groter stadion wil ! Ze gaan dat zeker niet kunnen vullen...
Nuja als FC Loppem daar zich echt wil vestigen.
Wat ik wel leuk vind is het shoppingcenter dat er zal komen, daar zal ik wel zeker naartoe gaan.
Groetjes

Kevin zei

Het stadion moet er komen. Het heeft natuurlijk z'n voordelen en nadelen, maar denk maar eens aan de verkeershinder die zal vermeden worden als je de trein tot daar laat lopen. En als er dan nog eens een shoppingcentrum onder komt, hebben ook de vrouwen iets te doen als de mannen naar het voetbal gaan kijken...

Anoniem zei

Ik weiger een stadion toe te laten in mijn eigen achtertuin. Gedaan met de rust en kalmte in Loppem.

Vroeger zijn erop dat terrein aanvragen geweigerd voor zowel windmolens als extra velden voor FC Loppem. Geldt dan enkel het pure geldgewin?

Anoniem zei

Ik vind niet dat Club een stadion moet krijgen in Loppem. Na al wat de stad Brugge al gedaan heeft voor de club zou ik het een laffe daad om zomaar Jan Breydel te verlaten. Ik betwijfel me sterk dat ze het nieuwe stadion vol zullen krijgen, nu lukt het ook maar amper met acties. Denk dat uitbreiding in Jan Breydel geen probleem mag zijn. Met de vele aankomende grote winkels zal dit ook nadelig werken voor het commerciele centrum van brugge.

Anoniem zei

Het nieuw stadion moet komen!

Het is eerst en vooral nodig om de Europese normen te halen die opgelegd worden in 2012, maar ook omdat het Jan Breydel-stadion veel te verouderd is.

Het stadion zal natuurlijk niet elke wedstrijd volopen, maar er moet ook rekening gehouden worden dat de capaciteit nu te laag ligt. Het stadion zit bijna iedere wedstijd propvol. In een stadion met meer comfort en een betere bereikbaarheid zal er ongetwijfeld nog meer volk zich aangesproken voelen om te komen supporteren.

Het winkelcentrum en de ruime parkeergelegenheid zijn ook nog twee grote argumenten die een stadion in loppem een noodzaak maken.

Het belgisch voetbal moet vooruit, dus kan een nieuw stadion niet over het hoofd gezien worden. Er zijn al genoeg voetballanden ons gepasseerd en met alle gevolgen vandien (minder Europese tickets voor Champions league of Uefabeker voor Belgische ploegen!).

Besluit: Ik ben PRO!!!

miet vanderyse zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.