woensdag 16 april 2008

Is winkelcomplex nodig ?

Vlaams minister-president Kris Peeters heeft een open brief ontvangen waarin de Brugse handelaars gezamenlijk hun bezorgdheid uitdrukken over de plannen van het stadion en het bijhorend winkelcomplex. ‘Tegen het stadion hebben ze geen bezwaar , maar het winkelcentrum zal beslissen over leven of dood van de handel in de hele Brugse regio’. De meer dan 300 winkels in het shopping center zullen een directe negatieve invloed hebben op de huidige bloeiende handel in de hele regio, en in Brugge in het bijzonder. Vergeet ook niet dat dit najaar het handelspark aan de Blauwe Toren opengaat… De Brugse handelaars willen een nieuw stadion aanvaarden, maar dan wel gebouwd met overheidssteun en in combinatie met andere sportfaciliteiten. Een combinatie met een winkelcentrum vinden ze onaanvaardbaar

1) Als het shoppingcentrum er niet zou komen, vinden jullie het dan een goed idee om dit te bouwen met overheidssteun ?

2) Brugge wordt momenteel overspoeld door grote winkelprojecten (Blauwe Toren), zal dit niet teveel van het goede zijn? Of hebben we dit juist nodig?

Laat jullie horen!

12 opmerkingen:

RoCzy zei

Ik ben niet echt voor het voetbalstadion maar wel voor het shoppingcentrum. Ik ga veel en graga gaan winkelen in Brugge centrum en dat zal ook altijd zo blijven maar zo'n winkelcentrum emt een ruim aanbod aan winkels zou tof zijn bij slechte weersomstandigheden en ik denk dat een stad als Brugge wel zo'n complex kan gebruiken.

Groetjes

miet vanderyse zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sofie zei

Ik denk dat Brugge centrum veel meer gezelligheid biedt dan zo'n winkelcomplex! Ikzelf zou zeker blijven winkelen in Brugge!

Stephanie zei

Tgoh, aan de ene kant denk ik, Hoe meer winkels hoe beter, maar aan de andere kant, als dit effectief een negatieve invloed heeft op de gezelligheid van Brugge...
Ik vind het allemaal maar een moeilijk situatie...
XxX
Stephanie

Mister Animal zei

Beste bloggertjes

Als supporter van Club Brugge ben ik natuurlijk pro!
Mijn motivatie is dat de tijd in voetballandschap al te lang stil staat (lees Rode Duivels sucken en de grote clubs in belgie ook op europees niveau.)
Een shoppingcentrum zou voor mij een positief punt zijn wegen het combineren van een dag shoppen en een matchke 's avonds.

Het enige minpunt is dat niemand zijn verantwoordelijkheid wil nemen (Vlaanderen niet en de gemeenten niet). Daarenboven zal de eerste steen pas ten vroegste in 2010 kunnen gelegd worden!!!
Dit is toch schandalig niet???

MVG
Andrew Hubert

Julie zei

Nadat er een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan goedgekeurd zou worden (door ongeveer een vijftal hoorzittingen telkens gevolgd door een gemeenteraad). Dan moet er nog een Milieu-effectenrapport verkregen worden, wat meestal ook een jaar tot anderhalf jaar in beslag neemt. De bouw zelf dan is geraamd op 18 à 24 maanden.
. Ervaringsdeskundigen schatten dat een dergelijk project toch zeker zes tot zeven jaar in beslag zal nemen, waardoor we uitkomen op 2012, 2013 zelfs. En heel dit zal dan nog vertraging oplopen door acties van protestgroepen... Dus 2010 lijkt zelfs nog heel optimistisch...

Julie zei

En over het winkelcentrum: Dit zal volgens mij een groot effect hebben op de Brugse handelaars, wat normaal is... er zouden een 300-tal nieuwe winkels bijkomen...Als dit geen extra concurrentiedruk met zich meebrengt...? Ik vrees dat Brugge en omstreken niet groot genoeg is voor dit winkelcentrum want vergeet niet dat dus zowel aan de blauwe toren en aan het station ook al dergelijke complexen uit de grond gestampt worden... Zullen wij dit alles kunnen vullen zonder dat het centrum van Brugge hieronder zal lijden? ...Ik denk van niet...Jullie ?

Sofie zei

Ik denk ook dat dit een groot impact zal hebben op het Brugs Handelscentrum. Met idd het winkelcomplex die er komt aan de Blauwe Toren en aan het station. Ik denk dat veel mensen van Brugge en omstreken toch die winkelcomplexen zullen bezoeken in plaats van het centrum.

miet vanderyse zei

Brugge heeft gewoon geen nood aan een winkelcomplex of drie.. één zal al ruim volstaan. De mensen kunnen niet blijven kopen en nu zeker niet met dat de koopkracht afneemt... Hopelijk neemt minister Peeters een goeie beslissing.

Char zei

Dat er idd te veel winkelcomplexen zijn, of gaan komen is een feit! Maar ik vind als er in Loppem een komt is dat niet alleen een winkelcentrum te veel maar er gaat ook nog eens superveel natuur kapot! En waarom??? Brugge heeft er gewoon geen nood aan!

Mr.Daniel zei

Ik ben geen voorstander van het winkelcentrum en ZEKER niet voor een nieuw voetbalstadion!!

Waarom zouden ze een nieuw stadion moeten bouwen voor die pottenstampers van Club Brugge? Op Europees vlak stellen ze nagenoeg niets voor. Of willen ze deze bouwen als de gelegenheid zich voordoet om nog eens aan Europese wedstrijden mee te doen? Daar kunnen we lang op wachten.

Het huidig stadion aan het Olympia heeft toch alles wat een ploeg als Club Brugge nodig heeft? Genoeg zitplaatsen (die bijna nooit uitverkocht zijn), de talloze cafés paar straten verder voor de supporters enz...

Als ze dan toch een nieuw stadion bouwen dan met hun eigen geld!!!!

Voila :)

miet vanderyse zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.